Uncategorized

مزایا و معایب دوربین های گوپرو

بررسی کامل دوربین های گوپرو

اکشن کمرا یا دوربین های گوپرو GoPro بخش عظیمی از لیست فروش مارکت ها در دسته خرید دوربین بوده و انقلاب عظیمی در فیلمبرداری های ورزشی و پرتحرک، ماجراجویی و سفر به پاکرده است.

در گذشته پرش از سازه های ساختمان ، دره ها ، برج ها یک کار انفرادی برای لذت شخصی بود. اما امروزه ، به لطف دوربین های گوپرو همه افراد در این هیجان و یا لذت انواع مسابقات ورزشی شریک خواهند بود. دوربین های گوپرو GoPro به دلیل حجم کوچک، وزن کم و سهولت استفاده و امکان فیلمبرداری به گزینه مناسبی برای عکاسی در سفر نیز تبدیل شده اند. در کل مطابق نظرسنجی ها،‌ دوربین های اکشن کمرا یکی از محبوبترین ها برای عکاسی در سفر هستند. با کمی دقت میتوان تصاویر فوق‌العاده‌ای با این دوربین‌ها گرفت.

در این مقاله از مجله گردشگری الی گشت قصد داریم به صورت کامل به بررسی کامل دوربین های جذاب گوپرو و تعدادی از نکات برای عکاسی بهتر با آنها بپردازیم، با ما در ادامه همراه باشید.

ایده ساخت دوربین های GoPro چطور کشف شد؟

دوربین GoPro در اصل توسط مدیر عامل فعلی این شرکت یعنی نیک وودمن به عنوان ابزاری جمع و جور برای ثبت عکس ها و فیلم های موج سواری وی طراحی شد. هنوز هم از این دستگاه ها اغلب برای این ثبت لحظات هیجان انگیز موج سواری استفاده می شود ، این شرکت طی ۱۵ سالی که از تاسیس اولیه آن گذشته است ، مسیری طولانی را طی کرده و دوربین های GoPro امروزه علاوه بر کاربران عادی ، بیشتر توسط  ورزشکاران و ماجراجویان نیز استفاده می شود.

اجزای داخلی دوربین از چه قسمت هایی تشکیل شده اند؟

در هسته اصلی یک GoPro لنز دوربینی کوچک قرار دارد که بهترین کیفیت عکسبرداری و دوربین فیلمبرداری را به ارمغان می آورد. قاب و بدنه این دوربین های گوپرو از جنس مستحکم، ضد آب و تقریباً غیر قابل تخریب ساخته شده است. در داخل طراحی مکعبی گوپرو یک سنسور تصویر ، پردازنده ، لنزی فوق العاده با زاویه دید بالا و حداکثر سه میکروفون برای ضبط صدا در شرایط مختلف وجود دارد. رابط کاربری فقط از دو یا سه دکمه تشکیل شده است و مدل های Hero5 Black و Hero6 Black برای کنترل بیشتر از صفحه نمایش لمسی بهره می برند.

مزایای دوربین گوپرو

قابلیت های تصویربرداری

یک عنصر تعیین کننده در دوربین های گوپرو، لنز و قابلیت تصویربرداری آن است. در دوربین های GoPros و بسیاری از دوربین های اکشن دیگر به جای استفاده از یک لنز استاندارد ،  از یک لنز بسیار عریض استفاده می کنند. کاری که این لنزهای عریض انجام می دهد این است که میزان منظره ای را که در قاب دوربین قرار می گیرد افزایش می یابد و باعث می شود عکس گرفتن با آن راحت باشد. ورزشکاران به راحتی میتوانند دوربین گوپرو را را به دسته فرمان یا کنار کلاه ایمنی خود نصب کنند و مطمئن باشند که هر آنچه را که در مقابل چشم شما اتفاق می افتد را ضبط می کند.

اما این موارد تنها ویژگی های جذاب دوربین گوپرو نیست. دوربین GoPro’s Hero6 Black فیلم ۴K ر با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه و Full HD 1080 با حداکثر ۲۴۰ فریم در ثانیه را ضبط می کند. این ویژگی برای چنین دوربین های کوچکی چشمگیر است . تعداد کمی از  دوربین ها با قابلیت تعویض لنز توانسته اند ۴K / 60 را بدست آورند ، در این میان اولین لنز LAMix GH5 با قیمت ۲۰۰۰ دلار در این مورد پیشرو است. در مورد عکاسی ثابت ، دوربین گوپرو با ویژگی هایی مانند WDR (دامنه پویای گسترده ، زبان برنامه نویسی GoPro برای دامنه پویای بالا یا HDR) و ضبط فایل RAW تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی می گیرد. یک پردازشگر تصویر جدید، اولین بار برای دوربین های گوپرو رونمایی شد که به بهبود عملکرد و تثبیت کننده تصویر کمک می کند. GoPro موفق شده همه این ویژگی های فوق العاده را در دوربینی قرار دهد که اندازه ی آن کمی از باتری های DSLR است.

دوربین GoPros می تواند به عنوان یک دوربین  مستقل مورد استفاده قرار گیرد ، اما به لطف یک نرم افزار عالی برای تلفن همراه قادرست کاملاً با دستگاه های دارای سیستم عامل Android و iOS جفت شود و به شما امکان می دهد عملکرد و قابلیت پذیری بیشتری را به دوربین خود اضافه کنید. با استفاده از Wi-Fi و بلوتوث داخلی ، کاربران کنترل کاملی بر دوربین گوپرو خود پیدا می کنند و حتی می توانند یک نظارت مستقیم از آنچه توسط دوربین ضبط می شود را در دستگاه تلفن همراه خود مشاهده کنند

در واقع ، این نرم افزار چیزی است که باعث می شود گوپرو در رقابت با سایر دوربین های همه رده خود برتری داشته باشد. مطمئناً دوربین های ارزان تری با مشخصات مشابه پیدا خواهید کرد ، اما چیزی که آنها ندارند ، یکپارچه سازی گوپرو در سخت افزار و نرم افزار است. به عنوان مثال برنامه Quik آن ، فیلم های شما را گرفته و به طور خودکار آنها را در یک فیلم کوتاه و قابل اشتراک برای رسانه های اجتماعی تبدیل می کند.

گزینه های نصب بی پایان

یکی دیگر از مولفه های گوپرو که آن را بسیار فراگیر کرده است ، قابلیت کاربردی آن هنگام نصب است. حتی مدل های نسل اول گوپرو آنقدر کوچک بودند که می توانستید آن را در مکان های تنگ و مبهم سوار کنید . در واقع ، سیستم نصب گوپرو به قدری کارآمد است که بسیاری از تولیدکنندگان دیگر دوربین ها نیز از آن تقلید می کنند.

از پایه های استاندارد دوچرخه سواری ، تا پایه های ساکشن کاپ ، تا پایه های هوایی برای هواپیماهای بدون سرنشین ، به سختی می توانید شیئی را پیدا کنید که دوربین های گوپرو به آنها متصل نشوند. قابلیت ضد آب بودن و مقاوم سازی را به جدیدترین دوربین های اکشن گوپرو  اضافه کنید و یک دوربین آسیب ناپذیر را داشته باشید که می تواند در هرجایی که تصور کنید قرار بگیرد و نصب شود.

معایب دوربین گوپرو

دوربین های گوپرو برای ضبط بدون تصویر و قابلیت مشاهده از طریق دید عالی هستند – اما این بدان معنا نیست که می توانند جای دوربین فیلمبرداری یا دوربین بدون آینه DSLR را بگیرند. برای کاربران پیشرفته ، عدم کنترل دستی کامل گوپرو ممکن است مشکل ساز باشد ، شما می توانید با استفاده از ویژگی Protune نوردهی را تنظیم کنید ، اما کنترل مستقیمی روی دیافراگم و سرعت شاتر ندارید. کمبود دکمه و صفحه به این معنی است که شما برای ایجاد تغییرات باید از صفحه لمسی یا گوشی هوشمند خود استفاده کنید.

کیفیت تصویر ، گرچه برای یک دوربین اکشن کوچک مناسب است ، اما برای ثبت تصاویر فوق حرفه ای نمیتواند در حد دوربین های رده بالا عمل کند. دوربین های بدون آینه و DSLR از سنسورهای تصویربرداری به مراتب بزرگتری استفاده می کنند که نور بیشتری را ضبط می کنند و در نتیجه منجر به کیفیت بهتر تصویر می شوند علی الخصوص هنگامی که مجبور هستید در شرایط کم نور عکس بگیرید. اما حتی دوربین های فیلمبرداری با سنسور کوچک نیز از لنزهای بزرگنمایی داخلی استفاده می کنند که بدون کاهش دامنه دید تصویر ، چشم اندازهای متنوعی را ارائه می دهند ، همان کاری که در دوربین های گوپرو هنگام انتخاب زمینه های دید باریک تر انجام می شود.

با این وجود وظیفه دوربین های گوپرو نیست که با  دوربین های حرفه ای و رده بالا رقابت کنند همانطور که از نظر قیمتی نیز به نسبت آنها قیمت پایینتری دارند. در کل اگر به دنبال یک راه حل ساده و شیرین برای ثبت ماجراهای هیجان انگیز خود هنگام ورزش و سوخت آدرنالین هستید یا فقط یک وسیله جمع و جور برای ضبط فیلم و تصاویر در مسافرت ها و تعطیلات خانوادگی خود هستید، داشتن یک دوربین گوپرو کوچک و کاربردی پیشنهادی ایده آل برای شماست .

نکات عکاسی با دوربین گوپرو

در ادامه چند نکته برای عکاسی بهتر با دوربین های  گوپرو را برای استفاده حداکثری از کلیه قابلیت های ویژه آن برمیشماریم.

۱چند عکس متوالی بگیرید

یکی از مهم ترین  توصیه ها برای عکاسی با گوپرو این است که به ثبت فقط یک عکس قناعت نکنید. اگر تنظیمات دوربین خود را چک کنید مطمئنا گزینه های حالت عکاسی پیاپی و فیلمبرداری تایم لپس را خواهید دید. اگر بیش از یک عکس ثبت کنید شانس ثبت تصویر دلخواهتان بالاتر می رود.

هیچ لرزشگیری داخل دوربین های گوپرو وجود ندارد، بنابراین در صورت استفاده از حالت عکاسی پیاپی، امکان ثبت عکس های واضح بالا میرود  و می توانید بهترین عکس را انتخاب کرده و سایر عکس ها را پاک نمایید. برای عکاسی پیاپی می توانید از عکاسی پیاپی ۳۰ فریم در ثانیه استفاده کنید یا تایم لپس را روی عکاسی در هر ۰.۵ ثانیه یک بار، تنظیم کنید.

۲شارژ باتری را چک کنید

دو راه برای کنترل شارژ باتری دوربین گوپرو وجود دارد.

یکی از راه ها این است که مرتبا شارژ باتری را از طریق صفحه نمایش جلوی دوربین چک کنید. یک نمایشگر کوچک روی صفحه وجود دارد که به شما میزان شارژ باتری را نشان می دهد و از طریق آن می توانید بفهمید که شارژ باتری کامل، نیمه پر یا رو به اتمام است. اگر شاخص موجود در صفحه ی اسکرین شروع به چشمک زدن کرد، یعنی رو به اتمام است و باید گوپرو را مجددا شارژ کنید.

راه دوم این است که چند باتری یدکی بخرید و آن ها را حین عکاسی به همراه داشته باشید. به این ترتیب دیگر نیازی به شارژ مجدد گوپرو ندارید و لازم نیست نگران کاهش عمر باتری خود باشید.

البته راه های مختلفی برای حفظ شارژ باتری گوپرو وجود دارد. مثلا هیچ وقت جز در مواقع ضروری وای فای یا بلوتوث خود را روشن نکنید. به جای این که به اپلیکیشن متصل شوید و با استفاده از تلفن همراه، عکس را به زیبایی کادربندی کنید، تا چند عکس بیشتر بگیرید.

با هر باتری فول شارژ حدودا به مدت یک ساعت تا ۹۰ دقیقه می توانید عکاسی و فیلمبرداری کنید. اما طبق تجربه، بهتر است همیشه یک باتری یدکی با خود همراه داشته باشید.

۳عکاسی از زوایای خاص و بی نظیر

برخلاف دوربین های کامپکت،‌ شما با دوربین های گوپرو می توانید زوایای را برای عکاسی و فیلم برداری تجربه کنید که واقعا کم نظیر و جذاب هستند. با پیدا کردن این زوایا، عکس های حیرت انگیزی را ثبت کنید. اگر شما از هولدرهای گوپرو استفاده کنید، کارتان نیز راحت تر خواهد شد. حتی می توانید گوپرو را از زوایایی بگیرید و عکاسی کنید که با هیچ دوربین دیگری قادر به این کار نیستید.

اگر گوپرو را به بالای خودرو، شیشه ها یا هرجای دیگری از آن متصل کنید، خیلی راحت تر می توانید از زوایا و مکان های مختلف عکاسی کنید. با عکاسی از مناطق و مناظر مختلف با گوپرو، سفرنامه ی تصویری بهتری خواهید داشت و لحظات بیشتری را از سفر خود ثبت می کنید.

۴داشتن تمرین زیاد

چون دوربین های گوپرو فاقد منظره یاب هستند، برای چک کردن عکس های خود باید آن ها را در کامپیوترتان آپلود کنید یا از یکی از اپلیکیشن های گوپرو در گوشی های هوشمند استفاده کنید. ولی اگر از قبل تجربه ی استفاده از دوربین های کامپکت یا دیجیتالی دارید، از مهارت خود استفاده کنید و دیگر نگران عکس هایی که ثبت می کنید نباشید.

این مورد یکی از دلایلی است که توصیه می شود بیشتر از یک عکس ثبت کنید و برای آن از حالت عکاسی پیاپی استفاده کنید، در این صورت اگر یکی از عکس هایتان خراب یا تار شود، بقیه این گونه نخواهند بود.

حتی اگر قصد عکاسی در سفر را ندارید و فقط می خواهید با گوپروی خود از اطراف خانه عکاسی کنید و زوایای مختلفی را امتحان کرده و نقات بهتر را پیدا کنید، نکاتی که برای عکاسی در سفر فرا گرفته‌اید همچنان کاربردی اند و به کمک آن ها می توانید تصاویر زیبایی را ثبت کنید.

۵تمیز نگه داشتن لنز دوربین

بهترین راه نابودی یک عکس زیبا این است که اجازه دهید لنز گوپرو کدر شود و هیچ کاری برای رفع آن انجام ندهید. تجهیزات زیادی در بازار وجود دارند که به کمک آن ها می توانید لنز گوپرو را تمیز نگه دارید. چون گوپرو حین استفاده داغ می شود، درصورتی که دما در داخل دوربین با خارج آن متفاوت باشد، رطوبت جمع شده و لنز کدر می شود.

اگر حین عکاسی پیاده روی نیز می کنید، بهترین راه جلوگیری از کدر شدن لنز استفاده از یک  کیف آویز دوربین است که منفذهای زیادی داشته باشد. به این ترتیب اطراف دوربین هوا جریان دارد و داخلش آنقدر گرم نمی شود که رطوبت جمع شود.

 کلام آخر

سعی کنید برای خرید دوربین گوپرو و شروع پروژه  عکاسی با آن، نکات این مقاله را به خاطر بسپارید. به این ترتیب از خرید خود نهایت رضایت را خواهید داشت و با شروع عکاسی تصاویر و فیلم های زیبایی را ثبت خواهید کرد. با تمرین، مهارت خود را برای عکاسی با گوپرو افزایش دهید تا نتیجه ی فوق العاده ی آن را لمس کنید. ممنون که تا پایان مقاله همراهمان بودید، تجربیات و نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *